Manifest d’USTEC-STEs (IAC) a favor de la immersió lingüística com a eix vertebrador d’una escola no segregadora

USTEC-STEs (IAC), sindicat majoritari de l’ensenyament públic des de la seva creació fa gairebé 40 anys, considera imprescindible de fer una declaració  pública a favor del model d’immersió lingüística implantat a Catalunya l’any 1983. Per això volem manifestar:

1. Que a Catalunya es parlen vora 300 llengües i totes mereixen el mateix respecte. Tal com s’ha demostrat durant tots aquests anys, la immersió ha estat fonamental per garantir la no-discriminació dins aquesta societat multilingüe, aixoplugant-la en projectes comuns que ens han unit i cohesionat com a societat, de manera que s’ha evitat la fractura social que s’hauria produït si s’hagués separat l’alumnat per llengua d’origen.
  2. Que la immersió lingüística és un model d’èxit contrastat i avalat que garanteix la cohesió social, evita la segregació per raó de llengua i permet que, en acabar l’escolarització obligatòria, totes les persones escolaritzades parlin, llegeixin, escriguin i es relacionin satisfactòriament en les dues o tres, si és el cas, llengües oficials de Catalunya, fet que les situa en condicions d’igualtat per accedir al món social i laboral.
  3. Que l’ensenyament en català va ser una demanda social i  va comptar amb un gran consens polític. Demanda social dels i les mestres però també de les famílies castellanoparlants, que van creure que ser competents en català proporcionaria més oportunitats als seus fills i filles. La creixent demanda i el consens polític van possibilitar que l’any 1983 s’aprovés la Llei de normalització lingüística (Llei 7/1983), marc legal que es va ampliar l’any 1998 amb la Llei de política lingüística (Llei 1/1998).
  4. Que, en els darrers anys, l’escola catalana en llengua i continguts ha fet un esforç titànic per acollir un gran nombre d’infants i joves vinguts d’arreu del món i amb cultures molt diferents. L’ús del català com a llengua vehicular ha estat, i ha de continuar sent durant molt de temps, un factor de cohesió social des d’una perspectiva intercultural.
  5. Que tot i que aquests darrers anys el nivell de coneixement del català ha augmentat exponencialment entre la població, aquesta llengua està en inferioritat de condicions respecte al castellà i anglès. Si s’accepta la falsedat que el català no està minoritzat dins la nostra societat, es corre el perill que hi hagi un retrocés de l’ensenyament del i en català en favor del castellà i de l’anglès, llengua que gaudeix d’un gran prestigi com a llengua de comunicació internacional.
  6. Que l’ús de la llengua catalana com a llengua vehicular en l’ensenyament està emparada per l’Estatut i la Llei d’educació de Catalunya i, per tant, qualsevol canvi del model imposat pel govern espanyol amb l’únic objectiu d’iniciar la substitució lingüística, incorrerà en una il·legalitat, de la qual hauran de respondre davant dels estaments judicials estatals i europeus pertinents.
  7. Que defensarem el consens social al voltant del català com a llengua principal a l’ensenyament, sempre en un marc que possibiliti el coneixement d’altres llengües, el castellà en primer lloc, però també l’anglès, l’alemany, el  francès o el xinès segons el context i el moment.

Així doncs, USTEC-STEs (IAC) es reafirma en la defensa de l’escola catalana en llengua i continguts, com a eina imprescindible per a la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i la qualitat educativa.
Per això, davant dels atacs del 155 i dels que sens dubte vindran en un futur no gaire llunyà de l’Estat espanyol i altres grups amb la voluntat de crear divisió social per motius de llengua, és urgent i inqüestionable aglutinar un bloc social i polític en defensa de l’exitós model lingüístic implantat a Catalunya fa més de 30 anys.
Si l’Estat Espanyol i els seus acòlits s’entesten a tirar endavant els seus propòsits devastadors per a la nostra societat, USTEC-STEs (IAC) i totes aquelles persones, entitats i associacions que ho considerin escaient emprendran, sense cap recança i amb tot el convenciment, totes les accions i mobilitzacions que creguin necessàries per teixir una resposta àmplia, massiva i contundent.
Ara és l’hora de defensar la immersió lingüística; ara és el moment de comprometre’ns amb una educació per a tots i totes. Contra qualsevol segregació, el millor antídot és una escola pública, democràtica, coeducadora, inclusiva i en català!
A Santa Coloma de Gramenet, 23 de febrer de 2018

Informació sobre l'ús de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques i perquè tinguis la millor experiència d'usuari/ària. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per acceptar les esmentades galetes així com la nostra política de galetes